Kees Janse

Flashback Kees Janse (1949)
Gepubliceerd 27 december 2005 in NB nr. 9 van jaargang 2005-2006

Hieronder de Flashback van kuitenbijter, “good old” Kees Janse.

Beste Gerrit,

Hierbij dan een Flashback van mijn voetbalverleden. Ik kan goed onthouden maar niet zolang. In welke jeugdelftallen ik heb gespeeld bij Ambon zou ik niet meer weten.
Maar ik heb toch nog iets op papier kunnen krijgen, ik hoop dat het voldoende is.

P.S. De zwartwit foto is bij Ambon gemaakt. Ik was geen keeper maar de foto is toevallig bij het doel gemaakt.

Kees_jong_1 
Kees in zijn jongere jaren

Ik wens je nog prettige feestdagen en tot volgend jaar.
Kees.

Hierbij dan mijn bijdrage aan de serie “Flashback”.
Erelid van Sc.Orient, Gerrit schreef het al in het nieuwsbulletin van 12 december, ik ben nu 47 jaar lid van deze vereniging en hoop de 50 jaar vol te maken. Ik ben geboren en getogen in de Indische buurt in Amsterdam Oost, om precies te zijn in de Bonairestraat tegenover de Gerardus Majella Kerk op het Ambonplein. Na schooltijd was het vaak voetballen voor de kerk met de lantaarnpalen als doel, dat kon toen nog zonder last te hebben van de geparkeerde auto’s. Toen ik negen jaar was ben ik door toedoen van mijn moeder, zij handbalde toen bij Ambon, lid geworden van R.K.V.V. Ambon (Rooms Katholieke Voetbal Vereniging), opgericht september 1919. In septembeKees_reunier 1994 bestond Ambon (Orient) 75 jaar. Reunie 1994
Op de foto van de reunie staan nog o.a. Gerard & Hans van Horn, Jan Schweiger & Dick Haaker. Ambon speelde op Sportpark Drieburg bij de Kruislaan. Mijn eerste voetbalschoenen waren bruin met leren noppen gekocht bij Cambach in de Celebesstraat. Ik weet niet meer precies in welke elftallen ik heb gespeeld in mijn welpen en junioren tijd maar mijn plaats in het elftal was rechtsbinnen. In die tijd speelde je nog met vijf voorhoedespelers. Later ben ik, omdat ik nogal vrij snel was en een aardige voorzet in huis had, rechtsbuiten gaan spelen wat jaren mijn vaste stek was. Ik heb bij Ambon bij de senioren in het tweede elftal van de zondag gespeeld en mocht af en toe meedoen in het eerste elftal. Na mijn militairendienst, ik was chauffeur op een M113 pantservoertuig bij de cavalerie in Schaarsbergen, ben ik door mijn zwager Robert Nikken overgehaald om zaterdags te gaan voetballen. Onder leiding van Wout Pelser werden diverse kampioenschappen behaald. Seizoen “73-74” kampioen met het 2e elftal. Daarna met het 1e elftal zijn wij van de 2e klasse A.V.B. in 1978 doorgestoten naar de 4e klasse K.N.V.B. In dat jaar was ook het 2e en 3e elftal van de zaterdag kampioen, het 4e elftal haalde het net niet. Toen we naar de 4e klasse K.N.V.B. promoveerde kregen we, inclusief partner, van de sponsor een weekendje Texel aangeboden.
Kees_kampioen

Volgens de krant van maandag 10 april 1978 staan de volgende spelers op de foto:
R. v.d. Kuil (onze Rob? Staand 2e van rechts), D. Bussink, C. Jansen (staand 4e van links), G. Worst, P. Sschweiger (aanv.), R. Remert, W. Jellese, J. Roels, J. Munnink, H. Breugem, R. Vredenbregt, J. Kuiper & J. de Wit. Trainer W. Pelser, leider K. Hout verzorger H. Schuitemaker en vaste grensrechter F. V.d. Horst.
De training op donderdagavond werd altijd druk bezocht en na het trainen ging ik altijd klaverjassen met Robert Nikken, Martin Koek en Willem Werkman. Ik weet niet welk jaar het was ben ik weer teruggegaan naar de zondag. Ik ben toen gaan voetballen in het 5e elftal met o.a. Rob Remert, Dirk Bussink, Gert Bussing, Rob Vredenbregt, Fred Mensen, Nico Ruder en mijn zwager Ton van der Tak. In 1988 kreeg ik last van mijn rechter enkel en toen therapie niet hielp ben ik doorgestuurd naar het ziekenhuis. Op de foto werd arthrose geconstateerd. Mijn huisarts adviseerde mij te stoppen met voetballen. Ik vond het erg om te stoppen, heb toen andere voetbalschoenen gekocht met vaste noppen i.p.v. afschroefbare noppen en mijn enkel ingetaped. Ik voetbal nog steeds zonder problemen alhoewel ik nu al een weken last heb van mijn achillespees. Toen het 5e elftal werd opgeheven ben ik in het elftal van Nol de Boer terecht gekomen. Het elftal was een mengeling van oudere ervaren spelers en wat jonge raspaardjes. Mede door de jongere spelers werden we dat seizoen kampioen. Ik heb in dat elftal drie jaar gespeeld en vond het toen tijd een stap terug te doen en ben weer teruggegaan naar de zaterdag. Ik ben in het 1e elftal van de veteranen gaan spelen maar na twee jaar stopten er diverse spelers dus werd het 1e elftal opgeheven. Ik heb toen “gesolliciteerd” bij 2e elftal van de veteranen. Het voetballen is dan wel dit seizoen van een bedenkelijk niveau maar dat heeft diverse oorzaken o.a. door de vele blessures en afschrijvingen. Het is voor Hans van Horn elke week weer een gepuzzel om een elftal neer te zetten. Met een compleet elftal hadden we zeker meer punten gehad. Maar de gezelligheid en de 3e helft maakt alles weer goed. Ik hoop dat het elftal in huidige samenstelling en niet te vergeten de supporters het nog een aantal jaartjes volhoud en dat er wat vers bloed bijkomt. Dit is nu van mij het 4e seizoen bij de veteranen 2 en heb het nog steeds erg naar mijn zin. Ik hoop nog lang onderdeel te zijn van dit unieke team en wens jullie een sportief, gezellig en vooral gezond 2006.

Kees Janse

Kees bedankt voor je inbreng. Het is weer een pracht stukje historie.